Jak leczyć depresję bez leków?

Człowiek siedzący pod ścianą

Mówi się, że depresja to obecnie jedna z najczęstszych chorób cywilizacyjnych. Powoli przestaje być ona tematem tabu, a co za tym idzie, są o wiele większe szanse na to, by podjąć się leczenia. Najczęściej takie leczenie kojarzy się z zażywaniem leków, ale czy istnieją jeszcze inne sposoby, by sobie z tym radzić?

Czym jest depresja?

Wielu ludzi zmaga się z depresją, która w obecnych czasach jest wręcz chorobą społeczną. Niegdyś była piętnowana, ignorowana bądź traktowana jako wstydliwa przypadłość, dziś jednak postrzegana jest zupełnie inaczej. Depresja to zaburzenie psychiczne związane z obniżonym nastrojem, smutkiem, niezdolnością przeżywania przyjemności.

Najczęściej winą za to obarcza się cywilizację, która jest niezwykle wymagająca. Przy leczeniu depresji zazwyczaj stosuje się farmakoterapię, czyli terapię lekową (antydepresanty), jak również stosuje się sesje terapeutyczne. Wiele osób nie chce brać leków, nie zawsze też dają one pożądany skutek. Poza braniem leków trzeba również pamiętać o innych metodach wspomagających leczenie.

Rośliny pomocne w walce z depresją

Nie od dziś znane są niezwykłe właściwości lecznicze roślin. Jednym z nich jest dziurawiec, uważany za naturalny antydepresant. Znany jest od dawna i stosowany przy lekkich i umiarkowanych stanach depresyjnych daje pozytywne rezultaty, jak również nie powoduje skutków ubocznych, co często się zdarza przy farmakologii. Jest tańszy od leków i nie potrzeba na niego recepty. Można go kupić w aptece bądź sklepie zielarskim.

Kwiat dziurawca

Dieta pomocna w depresji

Odpowiednia dieta wbrew pozorom również może mieć wpływ na nasze samopoczucie. Warto spożywać dużo witamin i minerałów, których brak może odpowiadać za stany depresyjne oraz jeść produkty zawierające kwasy tłuszczowe omega 3. Depresji często towarzyszy brak apetytu, a głodzenie się czy też spożywanie nieodpowiednich, nieregularnych posiłków może doprowadzić do pogłębienia przygnębienia. Warto więc pamiętać o tym, by pilnować właściwego spożywania jedzenia, nawet wtedy, gdy niekoniecznie mamy na to ochotę.

Czynności pomocne w depresji

Przy stanach depresyjnych często występuje otępienie i niechęć do robienia czegokolwiek. Dobrze jest jednak zmusić się do ruchu, wyjścia na dwór, spaceru, nawet bez konkretnego celu. Dobrym rozwiązaniem są także ćwiczenia fizyczne oraz wykonywanie innych czynności, które zajmą nasze myśli i sprawią, że zostaną one oderwane od negatywnych odczuć. Można zajmować się czymkolwiek, na przykład pracą, albo znaleźć sobie jakieś hobby, które pozwoli nam wyrzucenie z siebie emocji i oczyszczenie umysłu. Znalezienie pozytywnych rzeczy w codziennym życiu.

Kiedy pomyśleć o psychoterapii?

Bardzo ważne jest również wsparcie innych osób. Depresja to przede wszystkim choroba, która sprawia, że człowiek odsuwa się od innych, czuje się samotny, porzucony i niechciany. Nie można się izolować od ludzi i dobrze jest więc mieć taką osobę, z którą będzie można porozmawiać, a nawet wypłakać się jeżeli będzie taka potrzeba. Płacz również oczyszcza, wyzwala kotłujące się emocje, a rozmowa z bliską osobą, która chce pomóc i nie potępia, działa jak dobra psychoterapia. Zmiana myślenia jest podstawą w leczeniu depresji, a to co myślimy na ogromny wpływ na nasze samopoczucie.

Ważna jest przede wszystkim praca nad sobą i wytrwałość. Z depresji można się wyleczyć, potrzeba jednak czasu. Należy się otworzyć na innych i pozwolić sobie pomóc i przede wszystkim nie poddawać się.