Dietetyczne trendy w 2016 roku

Garnki na zupę wśród papryki i pora

Miniony rok można określić rokiem badań nad układem pokarmowym – jelita nazwane zostały przez naukowców „drugim mózgiem” i ten kierunek badań będzie nadal kontynuowany. Nowością w dietetyce w 2016 roku będą natomiast posiłki oparte na warzywach. Modne stanie się także ograniczenie produktów pochodzenia zwierzęcego.

Warto jeść zupy

Wcześniejsze diety zakładały, że należy pić wiele soków, tym razem dietetycy namawiają do powrotu do jedzenia zup. Według diety opartej na zupach, należy je spożywać do każdego posiłku, a nawet przyrządzać je na deser. Zupy- inaczej niż soki- zawierają w sobie całe bogactwo błonnika, który ginie po spreparowaniu soku. Jeśli zastosujesz się do tej diety, będziesz spożywać zupy warzywne i owocowe. Dieta ta wymusza (poprzez użycie do zjedzenia zupy łyżeczki) pełne skupienie i uwagę osoby konsumującej. Na jedzenie w pośpiechu nie ma tu więc miejsca.

Nowa dieta śródziemnomorska

Dietę skandynawską można porównać do diety śródziemnomorskiej bogatej w zdrowe tłuszcze znajdujące się w rybach, orzechach, awokado. Tym, co wyróżnia dietę nordycką jest nastawienie na produkty, które są związane z danym krajem. Przestrzegając tej diety musisz obowiązkowo spożywać ryby w różnych postaciach – konserwowe, wędzone, suszone. Jeśli zdecydujesz się na zjedzenie mięsa, powinno ono być bogate w witaminę B12 oraz żelazo.

Z pewnością pewnym elementem wyróżniającym te dietę jest vollkonbrot – rodzaj ciemnego pieczywa bogatego w błonnik poprawiający trawienie i zapobiegający wchłanianiu się tłuszczu. Warzywami, które należy spożywać stosując tę dietę są buraki, ziemniaki i brukselka, owocami natomiast jeżyny i borówki. Dieta ta zakłada również ograniczenie używania przypraw.

Por, ząbki czosnku, marchewka

Więcej warzyw na talerzu

Jeśli do tej pory warzywa takie jak jarmuż, kalarepa, marchewka, pasternak, rzepa, kalafior czy dynia traktowałaś z przymrużeniem oka, włącz je teraz do swojego jadłospisu, gdyż to one będą grały pierwsze skrzypce w posiłkach. Dietetyczne trendy 2016 roku zakładają, że będziesz spożywała mniej produktów pochodzenia zwierzęcego na rzecz warzyw. Szukaj warzywnych zamienników mięs zawierających dużo białka – to właśnie one powinny stać się bazą do tworzenia potraw.

Pomidory, jabłko i oliwa na stole

Gluten nie jest dobry

Dieta bezglutenowa straci w 2016 roku trochę na popularności, będzie jednak nadal wybawieniem dla osób odchudzających się i chorych na celiakię. Osoby, które pragną odżywiać się zdrowo pewnie i tak zrezygnują z potraw z pszenicy, nie ma jednak dostatecznie wiele badań mówiących o tym, że gluten jest szkodliwy dla większości ludzi.

Placki z pszenicy

Indywidualizm pokarmowy

Dużą popularnością w 2016 roku będą się cieszyły diety eliminacyjne, które zakładają duży indywidualizm w podejściu do żywienia. Testy na „nietolerancje pokarmowe” będą bardzo pomocne w układaniu jadłospisu dla konkretnych jednostek. Największymi alergenami są mleko krowie i orzechy, reakcja na nie występuje jednak w długim czasie po spożyciu posiłku, co trudno jest powiązać z konkretnym pożywieniem. Dzięki testom łatwiej będzie ustalić, które produkty organizm toleruje, a których nie.

Spory nacisk w dietetycznych trendach w 2016 roku będzie się kładło na celebrowanie posiłków, na cieszenie się pożywieniem. Liczenie kalorii i precyzyjne odmierzanie porcji przestaje już być modne. Ludzie mają coraz mniej czasu, dlatego czynność jedzenia powinna być dla nich czymś wyjątkowym, czymś, co daje radość i satysfakcję.

2 Comments

  1. Patka

    27 września 2016 at 08:19

    Te wszystkie trendy w diecie mnie śmieszą. Nie powinno się jeść przede wszystkim zdrowo, wartościowo i z umiarem? Po co więcej?

  2. Grześ

    28 września 2016 at 15:37

    Fajnie, że wszędzie warzywa i owoce, ale one też modyfikowane i pryskane. Jemy ich dużo ale szukać trzeba tych ekologicznych.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *