Jaka oliwa z oliwek jest najlepsza?

Oliwa z oliwek wlewana do miski

Oliwa z oliwek to produkt nieodzowny w każdej kuchni. Można by wyjść z założenia, że nie ma w czym wybierać, jednak nic bardziej mylnego. Oliwa oliwie nierówna i gdyby przyjrzeć się temu bliżej, można dostrzec, że jej rodzajów jest bardzo wiele. Na co powinno się zwrócić uwagę przy wyborze odpowiedniej oliwy z oliwek?

Czym jest oliwa z oliwek?

Oliwa jest produktem często używanym w kuchni, posiada również szereg dość ważnych właściwości. Jest odpowiedzialna między innymi za obniżanie „złego” cholesterolu i utrzymywanie na odpowiednim poziomie tego dobrego. Wspomaga również pracę jelit oraz zapobiega niewydolności układu sercowo-naczyniowego, dodatkowo jest bardzo pomocna przy chorobach gastrycznych i wrzodowych, poprawiając właściwe trawienie, dzięki nie także znacznie lepiej wchłania się wapń. Nie można również zapomnieć o jej właściwościach przeciwnowotworowych oraz pozytywnego wpływu na skórę.

Rodzaje oliwy z oliwek

Można wymienić kilka, a są to oliwa z oliwek extravergine, vergine, pure (rafinowana) i sansa. Są jeszcze oliwy niefiltrowane oraz aromatyzowane. Każdy z tych typów mówi o samej oliwie, jak również o jej jakości, przeznaczeniu i rodzaju zastosowania.

Najbardziej rozpowszechnioną jest oliwa extravergine, która tłoczona jest wyłącznie ze świeżych oliwek i niepodlegająca procesom chemicznym oraz rafinacji, a jej kwasowość nie może być być wyższa, niż 0,8%, co jest największym wyznacznikiem jej jakości. Ten rodzaj oliwy jest jednoznacznie utożsamiany ze zdrowym tłuszczem i jest doskonała do smażenia, gotowania i pieczenia.

Oliwa z oliwek i oliwki

  • Oliwa pure – Exstravergine została wymieniona jako pierwsza, ponieważ jest to najpopularniejsza, również w Polsce. Dobrze jest jednak zapoznać się również z innymi. Rafinowana oliwa z oliwek, inaczej zwana pure, różni się od extravergine tym, że posiada wady organoleptyczne (co jest wyznacznikiem do uznania bądź wykluczeniem oliwy z rodzaju extravergine) i dodatkowo jest także poddawana procesom chemicznym, przez co zostaje pozbawiona smaku, zapachu i koloru. Tylko przez proces rafinacji może zostać ona uznana za zdatną do konsumpcji, jednocześnie pozbawiając ją cennych właściwości. Czasem dodaje się do niej trochę oliwy vergine albo extravergine, a sama w sobie nadaje się do smażenia, przy czym nie powinno się jej stosować na zimno.
  • Sansa albo pomace – Jest to oliwa o najniższej jakości, jednocześnie będąca dopuszczona do konsumpcji. Powstaje ona z pozostałości tłoczenia i zostaje poddana rafinacji. Inaczej mówiąc, gdy po tłoczeniu oliwy (exstravergine) pozostają w prasie jeszcze jakieś resztki, wówczas z nich tworzy się sanse. Taka oliwa nie posiada już żadnych pozytywnych właściwości zdrowotnych dla organizmu. Jedynie do czego nadaje się ten rodzaj oliwy to smażenie.

Na co zwrócić uwagę kupując oliwę?

Oliwy extravergine są oliwami najwyższej jakości, jednak to jeszcze o niczym nie świadczy. Zanim kupi się oliwę, należy zwrócić szczególną uwagę na etykiety. Oznaczeniem najwyższej jakości są DOP i IGP, które przyznawane są oliwom o szczególnych cechach. Dodatkowo oznaczenie bio lub eco, także są uznawane za jedne z najlepszych na rynku. Natomiast oliwy niefiltrowane mają najwięcej cennych właściwości, a te poddane aromatyzacji, choć zachowują te same właściwości, co zwykłe oliwy extravergine, najczęściej są przeznaczone do konkretnych potraw.