Jak odstawić kawę?

Napis kawa wśród ziaren

Kawa – czarny napój, bez którego wielu nie może się obejść, ba! Dzień bez filiżanki kawy, jest uznawany za dzień stracony. Wiele osób nie jest wstanie rozpocząć dnia, zanim nie sięgnie po kawę. Niestety picie jej w dużych ilościach może działać niekorzystnie na organizm, a uzależnienie od kofeiny może skończyć się nieciekawie. Czy można odstawić kawę? Jak to zrobić?

Uzależnienie od kawy – jak pokonać nałóg?

Uzależnić można się praktycznie od wszystkiego, od kawy także. Kawa jest jednym z najbardziej popularnych środków stymulujących na świecie i ma duży wpływ na układ nerwowy. Może także uzależniać, czego skutkiem jest nadużywanie spożywania kofeiny. Zbyt duża ilość wypijanej kawy na dobę może powodować takie dolegliwości jak drażliwość i bóle głowy, mogą również pojawiać się zaburzenia snu, niepokój, obniżony nastrój, drżenie oraz kurcze mięśni.

Dodatkowo może również pojawiać się dzwonienie w uszach, kołatanie serca, nadwrażliwość fizyczna czy brak apetytu. Najczęściej wszystkie te objawy nie są wiązane z kofeiną, co niestety doprowadza do złej diagnostyki. Jeżeli podobne objawy obserwujemy u siebie, warto pomyśleć o odstawieniu, albo ograniczeniu przyjmowania kofeiny.

Ogranicz ilość kawy w ciągu dnia

To może być trudne, ale od tego trzeba zacząć. Jeżeli kawa towarzyszyła nam o każdej porze dnia, przed śniadaniem, w trakcie, po, przy obiedzie i tak dalej, to zdecydowanie trzeba to zmienić. Im więcej kawy pijemy, tym bardziej masz organizm się uodparnia na jej działanie i tym więcej je musimy przyjmować, żeby osiągnąć ten sam efekt, co wcześniej, a to generuje błędne koło. Trzeba powiedzieć sobie stop.

Nie da się jednak zrobić tego z dnia na dzień i nawet się nie powinno, ponieważ rezygnując z kawy narażamy się na zespół odstawienia. Trzeba to robić stopniowo odejmują sobie po jednej filiżance, a potem przestawiać się z czasem na kawę bezkofeinową. Organizm o wiele łatwiej przystosuje się do zmian. Dodatkowo zacznij pić więcej wody, to pomoże w oczyszczeniu ciała.

Espresso w filiżance na biurku

Zmień styl życia i nawyki

Nie chodzi tu o wielkie zmiany, które mają przewrócić nasze życie do góry nogami, tylko o właściwe rozplanowanie dnia. Powinno się znajdować czas na wypoczynek i sen, które są bardzo ważne w regeneracji sił. Należy również zadbać o odpowiednią dietę, najlepiej bogatą w węglowodany, które są źródłem energii.

Trudno jest odstawić kawę, szczególnie gdy była ona nieodzowną częścią naszego dnia, warto więc pomyśleć o zmianie nawyków i zamiast porannej kawy napić się jakiejś herbaty, na przykład ziołowej. Jeżeli nie chcemy od razu przerzucać się z kawy na inne napoje, można pomyśleć choćby o kawie zbożowej, która jest o wiele zdrowsza od „małej czarnej”.

Skutki uboczne uzależnienia od kawy

Gdy jest się uzależnionym, nawet od kawy, nagłe odstawienie może powodować niezbyt przyjemne skutki uboczne. Najczęściej są to bóle głowy, jak również uczucie znużenia, czasem także obniżony nastrój.

W pierwszej fazie odstawienia są one dosyć silne, jednak z czasem mijają, zwłaszcza gdy nasz organizm zdąży się zregenerować i oczyści z kofeiny, a wtedy wszystko wróci do normy, odzyska się energie i wcześniejsze dolegliwości powinny ustąpić. Nie trzeba oczywiście całkowicie odstawiać kawy, nie jest to konieczne, należy jednak pamiętać o zdrowym umiarze, a wtedy wszystko powinno być w porządku.

2 Comments

  1. miaro12

    28 września 2016 at 15:33

    U mnie 3 kawy to tez za dużo, może bezkofeinowa by pomogła. Zastosuje się do porad, zobaczymy co z tego wyniknie.

  2. Adelajda

    4 października 2016 at 15:16

    Kawa ma też dobre skutki, nie trzeba jej odstawiać. Najważniejsze, żeby po prostu zachować umiar i nie przesadzać.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *