Czym zastąpić nabiał? Co jeść na diecie bezmlecznej?

dzbanek i szklanka z mlekiem

Dieta bezmleczna to jedna z najpopularniejszych form leczenia skazy białkowej. Schorzenie to polega na nietolerancji białek mleka i laktozy. Może mieć wiele objawów: od wysypki po duszności i problemy z oddychaniem. Osoby na nie cierpiące muszą bezwzględnie wyeliminować ze swojej diety wszystkie mleczne produkty. Konsekwencją takiej zmiany diety może być, groźny dla organizmu, niedobór wapnia. Czym więc zastąpić produkty aby uzupełnić brak tego cennego pierwiastka? Przeczytaj nasz artykuł!

1. Dlaczego wapń jest tak nam potrzebny?

To niezwykle ważny dla prawidłowego funkcjonowania naszego organizmu składnik mineralny. Wpływa on na zdrowie kości, zębów, odpowiada za pracę mięśni i układu nerwowego.

Aby nie doszło do zaburzeń w ich pracy, musimy przyjmować dziennie średnio około 1000mg tego wapnia, czyli, w najprostszym przeliczeniu, wypić na dobę około 4 szklanki pełnotłustego mleka. Oczywiście mleko można z powodzeniem zastąpić innymi produktami.

2. Co może spowodować niedobór wapnia?

Niskie spożycie wapnia lub jego złe przyswajanie może spowodować niedobory tego składnika w naszym organizmie. Długotrwały niedobór może przyczynić się do wielu poważnych chorób m.in.: krzywicy u dzieci i młodzieży w okresie intensywnego wzrostu, która w wieku dorosłym prowadzi do osteoporozy.

U osób dorosłych brak wapnia może objawić się w postaci, już wcześniej wspomnianej, osteoporozy, którą poprzedzi proces demineralizacji kości. Kolejną poważną chorobą wynikającą z niedoboru wapnia jest hipokalcemia, czyli zmniejszenie stężenia wapnia w surowicy krwi. Prowadzi ona do wielu poważnych chorób m.in. niewydolności serca.

defibrylator wiszący na ścianie

3. Czego unikać na diecie bezmlecznej?

Dieta ta zakłada stałe lub tymczasowe wykluczenie z jadłospisu mleka i produktów mlecznych. Oznacza to, że będąc na tej diecie mamy bezwzględny zakaz spożywania mleka, zarówno świeżego jak i skondensowanego. Musimy unikać również wszystkich produktów mlecznych, czyli m.in.: maślanki, jogurtów, serów, twarogów i serwatki, a także produktów, w których mogą być ukryte białka mleka. Zalicza się do nich: słodycze (m.in.: mleczną czekoladę, lody, budyń, kremy), białe pieczywo (często dodaje się do niego mleko aby je „odświeżyć”) i przetwory mięsne (np. pasztety, kiełbasy i parówki).

4. Jak uzupełnić niedobór wapnia i witamin D w organizmie, kiedy nie tolerujemy laktozy?

To trudne zadanie ale nie niewykonalne. Odpowiednią ilość wapnia przyswoimy jedząc, zamiast mleka, kaszę, fasolę, soję, soczewicę, owies, ryby, buraki, szpinak, mandarynki i orzechy włoskie, na które należy uważać bo bardzo często uczulają. Z kolei niedobór witaminy D pomogą nam uzupełnić wcześniej wspomniane ryby i kukurydza.

Pamiętajmy również o tym, że wapń zawarty w tych produktach jest gorzej przyswajany niż ten z mleka, dlatego warto zadbać o jego prawidłową suplementację. Pomogą nam w tym produkty zawierające kwasy organiczne, które wspomogą wchłanianie tego pierwiastka. Kwasy te znajdziemy m.in. w borówkach i mięsie.

pieczony łosoś z warzywami

5.Przykładowy jadłospis dla osoby nietolerującej laktozy

Śniadanie: Chleb ciemny z dżemem, herbata;
Obiad: Zupa pomidorowa z ryżem niezabielana
Kurczak z warzywami;
Podwieczorek: Sałatka owocowa bez bitej śmietany i jogurtu;
Kolacja: Ryba po grecku.