Praca na swoim – co musisz wiedzieć o ZUS i podatkach, kiedy zakładasz własną firmę?

Kobieta pisząca na laptopie

Prowadzenie własnej firmy wiąże się z wieloma obowiązkami. Należy dobrze przemyśleć, jaki to ma być rodzaj prowadzonej działalności, następnie przystąpić do rejestracji firmy, a na tym nie koniec. Wiążą się z tym także koszty w postaci składek ZUS i podatków. Co warto wiedzieć, rozpoczynając własną działalność?

Własna firma a forma działalności

Prowadzenie własnego biznesu wiąże się z wieloma formalnościami i to nie tylko na samym początku. Przede wszystkim należy wybrać rodzaj prowadzonej działalności. Może to być jednoosobowa działalność gospodarcza, spółka cywilna czy handlowa. Najczęściej przedsiębiorcy decydują się na pierwszą opcję, czyli samozatrudnienie. Jest to „najłatwiejsza” forma prowadzenia firmy, większość formalności z tym związanych można załatwić online. W Internecie jest mnóstwo poradników odnoszących się do wyboru formy działalności, ale nie tylko. Pomocne artykuły dotyczące ZUS i podatków dla firm znajdziesz na SpotkajBiznes.pl, gdzie publikowane są istotne dla przedsiębiorców informacje.

Zakładanie działalności gospodarczej

Dziś zakładanie własnej działalności gospodarczej nie jest już tak skomplikowane jak jeszcze kilka lat temu. Większość formalności można załatwić online. Tak jest w przypadku wpisu do Centralnej Ewidencji i Informacji o Działalności Gospodarczej. Formularz CEIDG-1 można wypełnić przez Internet, a podpisać go za pomocą tzw. Profilu Zaufanego. Należy podać w nim rodzaj działalności i wybrać formę opodatkowania (skala podatkowa, podatek liniowy, ryczałt, karta podatkowa). Na podstawie tego dokumentu, wnioskodawca zostanie też zarejestrowany w ZUS. Nie jest już konieczne załatwianie dodatkowych formalności. Warto przy tym dowiedzieć się jak najwięcej o składkach na ZUS. Początkujący przedsiębiorcy mogą skorzystać z ulgi na start czy „małego ZUS-u”, które to obniżą koszty prowadzenia działalności na określony czas.

Księgowość w firmie

W formularzu CEIDG należy podać informację o tym, kto będzie zajmował się księgowością w firmie. Może to być samodzielne prowadzenie księgowości lub skorzystanie z usług doświadczonej księgowej. Biura księgowe są zazwyczaj wybierane w przypadku większych biznesów, kiedy zatrudniani są pracownicy, prowadzonych jest wiele projektów itp. W przypadku samozatrudnienia najczęściej wybiera się księgowość online.

Pieczątka, konto firmowe w banku, co jeszcze?

Nie ma obowiązku posiadania pieczątki firmowej, ale jest to zalecane ze względów praktycznych. Znajdą się na nie najważniejsze dane firmy, jak pełna nazwa, adres siedziby, REGON, NIP, dane kontaktowe.

Konto firmowe w większości przypadków również nie jest obowiązkowe, dopuszcza się możliwość korzystania z rachunku prywatnego. Wielu ekspertów radzi jednak, by nie łączyć prywatnych transakcji z tymi firmowymi. Na szczęście ofert kont firmowych nie brakuje, ma je wiele banków. Przy wyborze rachunków warto porównać oferty różnych instytucji finansowych, by wybrać najtańsze konto, czyli takie, gdzie np. przelewy będą darmowe, a prowizje za prowadzenie lub obsługę karty nie będą wiązały się z wysokimi kosztami.

dodaj odpowiedź

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *