Jak reagować na agresję? Metody obrony przed negatywnymi emocjami

Agresja fizyczna

Istnieje wiele rodzajów agresji, może ona być skierowana na zewnątrz, do wewnątrz lub przybierać formę prowokacji. Może ona także dotyczyć różnych sfer życia- zawodowego lub prywatnego. Może być skierowane w swoją stronę, jak również w stronę innych. Agresja jest emocją o dużej sile wybuchowej, niepowstrzymana doprowadza nieraz nawet do tragedii. Negatywne emocje źle znosi młodzież, jak i dorośli. Jak sobie z nią radzić?

Jak reagować na przemoc?

Agresja jest zjawiskiem spotykanym nagminnie wśród młodzieży i młodych obywateli. Przejawia się najczęściej prowokacją, chuligaństwem i przemocą wobec słabszych. Jeśli przestaniesz reagować na agresję, młodzi ludzie nigdy nie pohamują swoich chuligańskich zachowań. Czasem po prostu nie wiesz, co zrobić z aktem wandalizmu czy przemocy fizycznej. Na wszystkie przejawy agresji, należy reagować – niezależnie czy jest to zachowanie ucznia, dorosłego obywatela, czy młodocianego przestępcy.

Możesz spróbować przerwać agresję używając słów, muszą to być jednak krótkie i zwięzłe komunikaty wypowiedziane w sposób stanowczy ale jednocześnie spokojny. Pod żadnym pozorem nie wolno Ci ignorować agresywnych zachowań. Nawet jeśli wydaje ci się, że nie powinieneś mieszać się w nie swoje sprawy, pozostawienie agresora samemu sobie może wywołać jego kolejny atak. Pamiętaj, by doprowadzić zawsze sprawę atakującego do końca.

Wskaźnik prędkości przekraczający 200

Agresja „implozyjna” a „eksplozywna”

Agresja jako sposób wyrażenia emocji może prowadzić do niekontrolowanych czynów. Jeśli chodzi o agresję „implozyjną”, skierowaną do wewnątrz, niewyładowana prowadzi do poczucia winy, wyrzutów sumienia, a nawet zaniżonego poczucia wartości. Agresja „eksplozywna” objawia się poprzez niekontrolowane działanie.

Charakteryzuje się ona tym, że w zachowaniu zawsze górę biorą intensywne emocje, których chcesz się pozbyć wyrzucając je z siebie. Nie możesz dopuszczać do tego, by zawładnął Tobą nadmiar emocji, spróbuj się przespać z negatywnymi uczuciami – zobaczysz, że następnego dnia Twoja reakcja będzie inna. Z dręczącymi Cie myślami nie pozostawaj za długo sam, jeśli masz taką możliwość, zwierz się bliskiej osobie.

Prowokacje – jak się bronić?

Agresja ukryta przejawia się głównie sarkazmem, prowokacja słowną, ironia i cynizmem w zachowaniu. Czasami do prowokacji dochodzi w obliczu konfliktu interpersonalnego, wtedy najlepiej uniknąć, jeśli to możliwe, agresora. Staraj się ćwiczyć samokontrolę, jeśli czujesz, że za chwilę powiesz coś niestosownego, lepiej wycofaj się na wcześniej upatrzoną pozycję i nie daj się ponieść emocjom. Zasoby samokontroli szybko maleją, więc uzupełniaj je np. skutecznie się relaksując. Ponadto możesz spróbować wyobrażać sobie przyszłe sytuacje i wizualizować swoje reakcje w momentach kryzysu. Dzięki temu będzie Ci łatwiej stawić czoła rzeczywistym konfliktom.

Agresja jest pojęciem bardzo szerokim. Gniew, jaki budzi się w człowieku w wyniku negatywnych emocji, może mieć różne podłoże. Nie jesteś w stanie przeciwdziałać pojawieniu się zachowań agresywnych u młodych osób, możesz jednak na nie odpowiednio zareagować. Agresję wynikającą z wewnętrznych konfliktów, możesz ujarzmić ćwicząc samokontrolę, relaksując się lub uciekając od źródła napięć.

2 Comments

  1. Baloo

    11 października 2016 at 12:48

    Trudno jest czasem się tak upilnować, żeby nie zareagować porywczo w danej sytuacji. Ja jestem chyba zwolenniczką uwalniania emocji, a nie ukrywania ich. To niestety prowadzi do konfliktów, ale jest większa szansa na oczyszczenie atmosfery.

  2. Magda

    15 czerwca 2017 at 19:51

    Najgorszy jest brak reakcji na agresję. To jak ciche przyzwolenie na takie patologiczne zachowanie. Trzeba nauczyć się reagować i to robić.

Leave a Reply

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *