Większość nowych samochodów wyposażona jest w klimatyzację, jednak by działała ona bez zarzutów kluczem jest jej właściwe używanie. Podpowiadamy jak dbać o klimatyzację, by posłużyła na długie lata .
Firma Packard w 1939 roku wynalazła klimatyzację, a po roku zaczęto stosować ją także w nowo powstałym pojeździe. Sama natomiast klimatyzacja składa się ze sprężarki, parownika, skraplacza i zasobnika. W zamkniętym obiegu krąży czynnik, którego przepływ jest zapewniony przez sprężarkę. A ta z kolei jest napędzana paskiem klinowym silnika. Czynnik jest transportowany do zasobnika, gdzie zachodzi proces oczyszczenia i odwilgocenia. W kolejnym etapie czynnik trafia do skraplacza, a tam gaz wymieniany jest na ciecz. Wentylatory dzięki temu mogą lepiej regulować temperaturę powietrza. Obieg natomiast kończy się na parowniku – to tam dochodzi do gwałtownego obniżenia się temperatury w procesie rozprężania. I właśnie dzięki temu procesowi możliwy jest nadmuch zimnego powietrza do kabiny pasażerskiej. Jednak powietrze wcześniej jest jeszcze przepuszczane przez specjalny filtr.
Warto wspomnieć o tym, że klimatyzacja jest bardzo czuła na uszkodzenia. Każda nieszczelność w układzie może spowodować jej dysfunkcję. Miejmy na uwadze, że klimatyzacja jest obiegiem zamkniętym, w którym cały czas krąży gaz. Naprawa klimatyzacji wiąże się z kosztami, które obejmują znalezienie miejsca nieszczelności i jego wymianę.
Ważnym elementem w klimatyzacji jest sprężarka. Działa ona niezależnie od tego czy używamy klimatyzacji czy nie. Chodzi po prostu o to, by sprężarka się nie zastała, a elementy współpracujące były stale nasmarowane i gotowe do użytku. Klimatyzacja samochodowa, jak pisze specjalista (top-autoserwis.pl), powinna być używana przez cały rok, a nie tylko od czasu do czasu. Kiedy klimatyzacja jest wyłączona brak jest tak ważnego nasmarowania, bez którego tworzą się opiłki uszkadzające układ. Drugą ważną kwestią jest kontrola filtra kabinowego – kiedy jest zanieczyszczony utrudnia to przepływ powietrza i wpływa na mniejszą wydajność klimatyzacji. Podczas wymiany filtra kabinowego należy zwrócić uwagę na kierunek przepływu powietrza. W przypadku odwrotnego montażu klimatyzacja może nie działać zgodnie z jej przeznaczeniem. Sprężarka, przewody i chłodnica klimatyzacji to kolejne bardzo ważne elementy, o których warto pamiętać w klimatyzacji.
Aby uniknąć poważnych awarii klimatyzacji samochodowej, co dwa lata powinno się dokonywać przeglądu układu. Podczas niego na pewno zostanie wymieniony filtr powietrza i filtr kabinowy. Ten ostatni filtruje powietrze, które w późniejszym czasie przedostaje się do kabiny pasażerskiej. Jeśli nie zadbamy o filtr kabinowy możemy doprowadzić do tego, że do wnętrza samochodu będzie się dostawało zanieczyszczone powietrze i tym samym także będą rozprzestrzeniały się grzyby.
Powinniśmy zwrócić uwagę na zacinanie się sprężarki lub nieprzyjemne zapachy wydobywające się z nawiewów. Najbardziej niebezpieczny jest ubytek czynnika roboczego – przy jego braku i włączonej sprężarce może dojść do jej zatarcia. Niestety to z kolei może się wiązać nawet z koniecznością wymiany układu. Niektóre systemy są wyposażone w czujnik, który uniemożliwia włączenie kompresora wtedy gdy brakuje chłodziwa. Mimo wszystko jednak problemu nie należy bagatelizować. W serwisie można wykonać odciąganie czynnika z układu. W celach testowych wykorzystuje się tu sprężony azot, który także szybciej wskazuje nieszczelności. Potem przewody zostają spryskane pieniącym się detergentem, co pozwala szybko wykryć czy występują nieszczelności.
brak komentarzy