Jak mniej spać? Efektywne zarządzanie snem

Kobieta obserwuje nocą miasto, w tle zegar wskazujący za 10 dwunastą

Czy można skrócić czas snu i czuć się pełnym energii? Jest to możliwe pod warunkiem, że zacznie się efektywnie zarządzać czasem snu. Naukowcy już dawno przestali być zdania, że aby dobrze funkcjonować w ciągu dnia należy spać co najmniej 8 godzin. Jak zatem sterować czasem snu?

Zalety spania w ciągu dnia

Jeśli Twój sen w ciągu nocy był krótszy, możesz go uzupełnić 15 minutową drzemką w ciągu dnia. Musisz jednak przestrzegać zasad dotyczących popołudniowego wypoczynku – krótki relaks nie powinien zamienić się w kilkugodzinny sen. Prawdopodobnie będzie Ci trudno wstać po tych 15 minutach drzemki, ale kiedy już pokonasz chęć dalszego snu, po 5 minutach poczujesz przypływ sił witalnych.

Głowa męzczyzny oparta na poduszce

Przestrzeganie higieny snu

Zamieniając nawyki na rytuały, jesteś w stanie poprawić jakość swojego snu. Niekoniecznie musisz być właścicielem psa, by udać się na 20 minutowy spacer przed pójściem spać. Wykonaj czynność, która jest na tyle absorbująca, że zaangażujesz się w nią i zapomnisz o codziennych troskach. Powinieneś mieć pewność, że odczuwasz zmęczenie pod względem psychicznym i fizycznym. Poziom Twojego wyczerpania pomoże Ci osiągnąć głęboki sen, który przyczyni się do lepszego funkcjonowania następnego dnia. Możesz także zaplanować inny niż zazwyczaj rytuał pobudki – wyłącz w inny sposób dzwonek budzika lub zrób coś, czego co rano nigdy nie robisz. Mogą to być poranne ćwiczenia czy jogging.

Jak długo spać, żeby się wyspać?

Jeden z badaczy snu – Daniel Kripke dokonał odkrycia dotyczącego snu: stwierdził, że osoby, które śpią od 6,5-7,5 godzin są szczęśliwsze, bardziej efektywne i żyją dłużej. Nawet jeśli wydaje Ci się, że potrzebujesz 8-godzinnego snu, jest to złudzenie. Zbyt długi sen jest szkodliwy dla zdrowia, ponieważ osłabia jakość funkcjonowania w ciągu dnia. Znajdź swoją optymalną ilość godzin snu, taką, byś czuł się wypoczęty i pełen energii kiedy wstajesz.

Kobieta śpi w pościeli

Minusy krótkiego snu

Podobnie jak zbyt długi sen, zbyt mała jego ilość może przyczynić się do osłabienia koncentracji. Wyniki badań potwierdzają, że osoby, które śpią po 3-4 godziny osiągają gorsze wyniki w ćwiczeniach powtarzalnych.

To, że mało śpiąc czujesz się wypoczęty jest pułapką Twojego umysłu – w przerwach między godzinami wytężonej pracy będziesz przeżywać momenty totalnego braku energii.

Przestrzeganie prawidłowej higieny snu jest elementem efektywnego zarządzania czasem snu. Zadbanie o odpowiednią dietę, bogatą w warzywa, owoce, mikro i makroelementy przyczyni się do lepszej jakości snu, ale także sprawi, że poczujesz się bardziej wypoczęty. Ostatni posiłek spożywaj na 4 godziny przed pójściem spać, przewietrz także pomieszczenie przeznaczone na sypialnię. Staraj się również zasypiać o tych samych porach i trzymaj się też tej zasady jeśli chodzi o poranne wstawanie. Pierwszy tydzień, w którym postanowisz wprowadzić nowe reguły zarządzania swoim snem, potraktuj jako tydzień eksperymentalny.

2 Comments

  1. Kaloria :)

    11 października 2016 at 13:03

    Zgadzam się, 10-20 minutowa drzemka to najlepszy sposób na regenerację sił. Tylko nie dłuższa! Ja, jak tylko przekroczę ten czas albo wrócę do spania po tych 20 minutach, to już równie dobrze mogę spać do rana. Wtedy to się czuję bardziej senna niż przed drzemką.

  2. Zaspana

    4 listopada 2016 at 13:44

    Do tej pory myślałam, że 8 godzin snu to podstawa. Teraz już wiem, że nie, mogę spać nawet krócej i będzie to zdrowe. A co do drzemki, nie zawsze jest okazja, żeby sobie ją uciąć.

Leave a Reply

Anuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *