Posiadanie profilu zaufanego jest bardzo wygodnym rozwiązaniem, które pozwala załatwiać wiele urzędowych formalności bez konieczności osobistego pojawiania się w danej instytucji. Chcesz wiedzieć, jak założyć profil zaufany w ZUS? Procedura ta jest dosyć prosta. Przeczytaj nasz artykuł, a dzięki temu dowiesz się, jak to zrobić i na co zwrócić uwagę.
Profil zaufany pozwala korzystać usług różnych serwisów urzędowych przez internet. Możesz za jego pośrednictwem również załatwiać sprawy w Zakładzie Ubezpieczeń Społecznych — np. umówić się na wizytę w jednej z placówek ZUS, sprawdzać listę zwolnień lekarskich i status osoby ubezpieczonej. Za pomocą profilu zaufanego można także składać wnioski i otrzymywać na nie odpowiedzi z urzędu, przekazywać dokumenty dotyczące ubezpieczenia, a także zadawać pytania z możliwością uzyskania odpowiedzi.
By posiadać konto w PUE ZUS, należy mieć ukończone 13 lat (chociaż samodzielne korzystanie z usług podmiotów publicznych przez osoby niepełnoletnie jest mocno ograniczone). Wejdź na serwis www.zus.pl i kliknij opcję Zarejestruj w PUE. Po przekierowaniu będą do wyboru 3 sposoby rejestracji: Dla Ciebie, Dla przedsiębiorców i Dla firm. By korzystać z serwisu do załatwiania spraw online w ZUS-ie, można zarejestrować się poprzez profil zaufany, kwalifikowany podpis elektroniczny lub bankowość internetową. Na liście banków, które stwarzają taką opcję, są m.in. PKO Bank Polski, ING Bank Śląski czy też Bank Millennium. Po wybraniu jednego z wariantów część danych w formularzu zostanie uzupełniona automatycznie.
Inne rozwiązanie, gdy chcesz korzystać z profilu zaufanego w serwisie internetowym ZUS-u, stanowi wybór opcji Do rejestracji i samodzielne wypełnienie danych w formularzu. W ten sposób stworzysz profil, który będzie wymagał osobistej wizyty w jednym z oddziałów ZUS w celu potwierdzenia tożsamości. Należy to zrobić w ciągu 7 dni od rejestracji, udając się do wybranej placówki z dowodem osobistym.
By używać profilu zaufanego do załatwiania spraw w ZUS-ie, należy podczas zakładania konta podać w formularzu unikalny numer telefonu lub adres e-mail (oznacza to, że dane te nie mogą być przypisane do innego profilu w serwisie PUE). Kolejnym krokiem jest ustalenie hasła, z którego będziesz korzystał do logowania się do serwisu. Pamiętaj, aby miało ono co najmniej 8 znaków, zawierało małe i wielkie litery, cyfry oraz znaki specjalne. W haśle nie może znajdować imię i nazwisko, ani też data urodzenia.
Następnie zapoznaj się z informacjami zawartymi w regulaminie, zaznacz odpowiednie okienko, a potem wybierz opcję Zarejestruj profil. Ostatnim etapem zakładania profilu zaufanego ZUS jest potwierdzenie rejestracji przez wpisanie na stronie kodu weryfikacyjnego przesłanego na podany adres e-mail lub numer telefonu. Teraz powinno pokazać się okienko z potwierdzeniem pomyślnego zarejestrowania profilu zaufanego w serwisie ZUS.
Tworzenie konta do korzystania z usług online w ZUS-ie jest bardzo podobne do tego, jak zakłada się profil zaufany. Jak myślisz, czy warto korzystać z profilu zaufanego do załatwiania spraw urzędowych związanych z ubezpieczeniami? Jakie jest Twoje doświadczenie? Podziel się swoją opinią w komentarzu.
jeden komentarz